Prin codificarea algoritmului în limbajul de programare ales, obţinem un program. Programul
este transmis calculatorului prin introducerea textului de la tastatură (editare) şi
memorat într-un fişier sursă cu extensia pas pentru limbajul Pascal (exemplu: program1.cpp)
sau extensia cpp pentru limbajul C/C++ (exemplu: program1.cpp). […]
Nivel
| Nr elevi
|
gimnaziu
| 106
|
liceu
| 672
|
„Traducerea” textului de program din limbajul de programare ales în limbajul intern
al calculatorului se face de către compilator prin compilare. Compilatorul realizează
şi verificarea sintactică a programului, semnalând erorile detectate. Corectarea
erorilor se face prin editare, de la tastatură, fiind urmată de o nouă compilare.
Când textul programului nu mai conţine nici o eroare, compilatorul generează un fişier
obiect cu extensia obj (exemplu: program1.obj). Fişierul obiect este executat
prin comanda Run.
Pentru a oferi programatorilor accesul la fişiere şi la resursele de editare, compilare
şi execuţie, au fost dezvoltate mediile de programare.[…]
Datele cu care lucrează un program pot fi memorate în fişierele text. Astfel se asigură
păstrarea datelor şi reducerea timpului de operare la testarea/utilizarea programului.
Un fişier text este format dintr-o succesiune de caractere ASCII scrise pe una sau mai
multe linii (rânduri), pe memorie externă (disc). Sfârşitul fişierului este marcat de
o etichetă specială: EOF (End Of File). Prelucrarea unui fişier se face prin mai multe
operaţii: deschidere (pentru citire sau scriere), citire, scriere, închidere. […]
(Adaptat după Manualul de Informatică, clasa a X-a, coordonator Mioara Gheorghe)