Prin codificarea algoritmului în limbajul de programare ales, obţinem un program. Programul este transmis calculatorului prin introducerea textului de la tastatură (editare) şi memorat într-un fişier sursă cu extensia pas pentru limbajul Pascal (exemplu: program1.cpp) sau extensia cpp pentru limbajul C/C++ (exemplu: program1.cpp). […]

„Traducerea” textului de program din limbajul de programare ales în limbajul intern al calculatorului se face de către compilator prin compilare. Compilatorul realizează şi verificarea sintactică a programului, semnalând erorile detectate. Corectarea erorilor se face prin editare, de la tastatură, fiind urmată de o nouă compilare. Când textul programului nu mai conţine nici o eroare, compilatorul generează un fişier obiect cu extensia obj (exemplu: program1.obj). Fişierul obiect este executat prin comanda Run.

Pentru a oferi programatorilor accesul la fişiere şi la resursele de editare, compilare şi execuţie, au fost dezvoltate mediile de programare.[…]

Datele cu care lucrează un program pot fi memorate în fişierele text. Astfel se asigură păstrarea datelor şi reducerea timpului de operare la testarea/utilizarea programului.

Un fişier text este format dintr-o succesiune de caractere ASCII scrise pe una sau mai multe linii (rânduri), pe memorie externă (disc). Sfârşitul fişierului este marcat de o etichetă specială: EOF (End Of File). Prelucrarea unui fişier se face prin mai multe operaţii: deschidere (pentru citire sau scriere), citire, scriere, închidere. […]

[...] Se cunosc rezultatele la Olimpiada de informatică pentru trei şcoli. Numărul de participanţi din fiecare şcoală este n1,n2, respectiv n3.

  1. Propuneţi un algoritm pentru obţinerea clasamentului fiecărei şcoli.
  2. Propuneţi un algoritm prin care să se obţină clasamentul pentru toate şcolile.
  3. Analizaţi eficienţa algoritmului propus.

(Adaptat după Manualul de Informatică, clasa a X-a, coordonator Mioara Gheorghe)